Повернутись до журналу2022 рік №4

Традиційна практика хатнього настінного розпису в сучасному науковому осмисленні та інтерпретації

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Студенець Наталя
Стор.:
78–85
УДК:
391.985:728.61](477)“19/20”
DOI:
https://doi.org/10.15407/nte2022.03.078
Бібліографічний опис:
Студенець, Н. (2022) Традиційна практика хатнього настінного розпису в сучасному науковому осмисленні та інтерпретації. Народна творчість та етнологія, 3 (395), 78–85.

Автор

Студенець Наталя

кандидатка мистецтвознавства, старша наукова співробітниця відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтв Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. ORCID: http://orcid.org/0000-0003-4314-6475

 

Традиційна практика хатнього настінного розпису
в сучасному науковому осмисленні та інтерпретації

 

Анотація

Починаючи із середини ХІХ ст., хатньому настінному розпису як самобутній традиційній практиці присвячено чимало різноманітних за рівнем осмислення матеріалів. Ці напрацювання частково узагальнено в розвідках другої половини ХХ ст. Відтак багаторічні студії настінного розпису потребували систематизації, сутнісної переоцінки з відстані часу та реалій постмодерної української культури.

У статті проаналізовано культурологічні, етнологічні та мистецтвознавчі дослідження стінописів з кінця 1980‑х років до сьогодення. Виокремлено найхарактерніші аспекти і напрями вивчення цієї художньої практики в працях О. Найдена, В. Кушніра, Н. Зозулі; висвітлено новизну наукової інтерпретації цього явища в розвідках Ю. Смолій, О. Шестакової, Н. Студенець, А. Чуднівець та ін. Розглянуто праці про розписи в окремих регіонах та осередках, зокрема в с. Петриківка Дніпропетровської області.

Охарактеризовано новітні концептуальні засади розвідок традиційного народного мистецтва, у тому числі настінного розпису, у таких виданнях Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, як «Історія декоративного мистецтва України», «Історія декоративного мистецтва України : крізь віки» та ін. У розділах колективних монографій відтворено значний емпіричний матеріал, що ґрунтується на поглибленому вивченні збірок, архівних джерел, матеріалів польових досліджень. Опрацьовано, систематизовано, проаналізовано та інтерпретовано твори з найбільших музейних колекцій зразків українського настінного розпису. Репрезентовано також трансформації стінописів у сучасному культурному просторі, виявлено нове трактування цієї художньої практики у творчості митців Вінницької, Хмельницької, Кіровоградської, Херсонської та інших областей України.

 

Ключові слова

настінний розпис, художня практика, дослідження, наукова інтерпретація.

 

Джерела та література

  1. Довгань С. О. Настінні розписи в інтер’єрі житла с. Дорошівки. Буша: природа, археологія, історія, етнографія та фольклор сіл Бушанської сільської ради. Вінниця : Вінницька газета, 2009. С. 93–94.
  2. Зозуля Н. Декоративність народного будівництва Поділля. Проблеми охорони та дослідження української етнографічної спадщини. Київ : ІМФЕ, 2005. С. 102–104.
  3. Зозуля Н. О. Подільські настінні розписи в Музеї народної архітектури та побуту України. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії : зб. наук. праць. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2008. Вип. 8. С. 142–144.
  4. Кушнір В. Г. Народне образотворче мистецтво українців Південно-Західної України : навчально-наочний посібник для студентів історичного факультету. Одеса : Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2016. Ч. 1. Настінний розпис. 46 с.
  5. Кушнір В. Особливості декорування традиційного житла українців Буго-Дністровського Межиріччя і Буджака. Народна творчість та етно­логія. 2011. № 4. С. 7–11.
  6. Найден О. С. Настінні розписи Уманщини початку 1920‑х років. Народна творчість та етнографія. 1983. № 4. С. 50–56.
  7. Найден О. С. Орнамент українського народного розпису: витоки, традиції, еволюція. Київ : Нау­кова думка, 1989. 136 с. : іл.
  8. Найден О. С. Художні традиції та індивідуальний фактор у творчості майстрів декоративного розпису. Народна творчість та етнографія. 1987. № 1. С. 62–67.
  9. Найден О., Ходак І. Квітка на комині. Настінні розписи Уманщини першої половини ХХ століття. Історія, семантика, образи. Київ : видавничий дім «Стилос», 2013. 304 с., 80 с. кольор. іл.
  10. Орел Л. Мальоване дерево : наївний живопис українського села. Київ : Родовід, 2003. 231 с. : іл.
  11. Петриківський розпис : [книга-альбом : колекція Нац. музею укр. нар. декор. мистецтва] / авт. тексту, упоряд. О. Шестакова ; авт. передм. А. Валець ; фотогр. С. Вовка. Київ : Мистецтво, 2015. 240 с. : іл.
  12. Смолій Ю. Генезис українських селянських стінописів : Лівобережна Катеринославщина. ІV міжнародний конгрес україністів. Мистецтво­знавство. Кн. 2. Одеса, 2001. С. 213–214.
  13. Смолій Ю. Колекції хатнього малювання Катеринославщини, зібрані Євгенією Евенбах : історичний аспект. Музейні колекції : історія, дослідження, атрибуція : зб. наук. праць / за ред. д‑ра мистецтвознавства М. Селівачова. Київ : ХІК, 2010. С. 66–76.
  14. Смолій Ю. Петриківське малювання : народна й мистецтвознавча термінології. Проблеми українського термінологічного словникарства в мистецтвознавстві й етнології: наук. зб. пам’яті М. Трохименка / ред. М. Селівачов. Київ : Ред. віс­ника «Ант», 2002. С. 89–100.
  15. Смолій Ю. Українські мальовані рушники першої третини ХХ століття: проблема імітації в народному мистецтві. Міст. 2005. № 2. С. 248–255.
  16. Смолій Ю. Хатнє малювання. Історія декоративного мистецтва України: у 5 т. / голов. ред. Г. Скрипник ; наук. ред. Т. Кара-Васильєва. Київ : Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Рильського НАН України, 2009. Т. 3. Мистецтво ХІХ століття. С. 181–189.
  17. Смолій Ю. Хатнє настінне малювання ХІХ століття. Декоративне мистецтво України крізь віки : монографія. Київ, 2019. С. 544–560.
  18. Смолій Ю. Хатнє малювання Петриківки другої половини XIX – першої третини XX століття (витоки, еволюція, художні особливості) : дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.06. Київ, 2011. 186 с.
  19. Смолій Ю., Студенець Н. Хатнє малювання. Історія декоративного мистецтва України : у 5 т. / голов. ред. Г. Скрипник; наук. ред. Т. Кара-­Васильєва. Київ : Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, 2011. Т. 4. Народне мистецтво та художні промисли ХХ століття. С. 257–278.
  20. Студенець Н. Колекція зразків хатніх розписів Східного Поділля у фондах Національного музею українського народного декоративного мистецтва. Студії мистецтвознавчі. 2014. Чис. 4. С. 61–79.
  21. Студенець Н. Матеріали з історії хатнього настінного розпису в архіві Стефана Таранушенка. Студії мистецтвознавчі. 2015. Чис. 4. С. 109–119.
  22. Студенець Н. В. Мистецтво хатнього розпису Східного Поділля першої третини ХХ ст. у краєзнавчій діяльності трудшкіл. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку : зб. наук. праць : наук. зап. Рівнен. держ. гуманіт. ун‑ту. Рівне : РДГУ, 2014. Вип. 20. Т. 2. С. 60–63.
  23. Студенець Н. Стилістика бароко у стінописах Подільського Придністров’я. Українське мистецтвознавство : матеріали, дослідження, рецензії : зб. наук. праць. Київ, 2008. Вип. 8. С. 82–87.
  24. Студенець Н. Текстильні імітації в українських хатніх розписах: художньо-стильові особливості. Декоративне мистецтво України ІХ–ХХІ ст.: стильові трансформації, художні інтерпретації, загальноєвропейський контекст: колективна монографія / голов. ред. Г. Скрипник. Київ, 2019. С. 178–218.
  25. Студенець Н. Традиційний стінопис Поділля кінця ХІХ – першої половини ХХ століття. Київ : Бізнесполіграф, 2010. 224 с., 20 с. іл.
  26. Студенець Н. Традиція хатнього настінного розпису в соціокультурному просторі сучасної України. Декоративне мистецтво в Україні кінця ХХ – початку ХХІ століття: проблеми збереження національної своєрідності в умовах глобалізації : монографія. Київ, 2019. С. 133–145.
  27. Студенець Н. Хатнє настінне малювання ХХ – початку ХХІ століть. Декоративне мистецтво України крізь віки : монографія. Київ, 2019. С. 561–585.
  28. Студенець Н. Хатній (настінний) розпис Поділля: дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.06. Львів, 1997. 261 л.: іл.
  29. Студенець Н. Хатній стінопис Лемківщини у вітчизняних та зарубіжних джерелах ХХ – початку ХХІ ст. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії : зб. наук. праць. Київ, 2014. Вип. 14. С. 79–86.
  30. Студенець Н. Хатній стінопис Поділля в сучасних мистецьких практиках. Народознавчі зошити. 2020. Вип. 1. С. 147–154.
  31. Ходак І. Всеволод Бушен – забутий дослідник хатніх стінописів Уманщини. Наукові записки Міжнародної асоціації україністів. 2013. Вип. 3. С. 111–124.
  32. Ходак І. Людський заробіток. Данило Щербаківський: сильвета українського мистецтвознавця. Харків ; Київ : Видавець Олександр Савчук, 2020. 546 с., 461 іл., 16 с. кольор. іл.
  33. Ходак І. Наталя Коцюбинська і Кабінет українського мистецтва Всеукраїнської академії наук (з історії вітчизняного мистецтвознавства 1920‑х – початку 1930‑х років). Київ : Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України; Харків : Видавець Олександр Савчук, 2017. 448 с., 114 іл.
  34. Чуднівець А. Інтерпретація петриківського розпису в сучасному архітектурно-просторовому середовищі. Художня культура. Актуальні проблеми: наук. вісник / Ін‑т проблем сучас. мистец. НАМ України ; редкол. : В. Д. Сидоренко (голова редкол.), О. К. Федорук (гол. ред.) та ін. Київ : ІПСМ НАМ України, 2017. Вип. 13. С. 232–244.
  35. Чуднівець А. С. Петриківський розпис як феномен української художньої культури : дис. … канд. мистецтвознавства : 26.00.01 – теорія та історія культури. Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України. Київ, 2019.
  36. Чуднівець А. Презентація петриківського розпису у творах виставкового та масового характеру в сучасному культурному просторі. Мистецтвознавчі записки : зб. наук. праць. Київ : Міле­ніум, 2018. Вип. 33. С. 176–183.

The texts are available under the terms of the Creative Commons
international license CC BY-NC-ND 4.0
© ІМФЕ