Повернутись до журналу2023 рік №2

«Дай мені, Господи, серця чистого і духу сильного»: подробиці творчого життєпису сестер Олени та Ольги Кульчицьких (з архівних матеріалів)

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Сторчай Оксана
Стор.:
80–90
УДК:
745/749:7.071.1(Кул)]:930.25(477)“18/19”
DOI:
https://doi.org/10.15407/nte2023.01.080
Бібліографічний опис:
Сторчай, О. (2023) «Дай мені, Господи, серця чистого і духу сильного»: подробиці творчого життєпису сестер Олени та Ольги Кульчицьких (з архівних матеріалів). Народна творчість та етнологія, 1 (397), 80–90.

Автор

Сторчай  Оксана

кандидатка мистецтвознавства, наукова співробітниця відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, художниця-реставраторка творів графіки (Київ, Україна). ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0461-2816

 

«Дай мені, Господи, серця чистого і духу сильного»:
подробиці творчого життєпису сестер Олени та Ольги Кульчицьких (з архівних матеріалів)

 

Анотація

Метою статті є опублікування цікавих і вагомих архівних матеріалів, що вперше вводяться до наукового обігу: «Біографічні данні, записані 1–3. ІХ. 1947. в санаторію “Синяк” на Закарпатті від О. Л. Кульчицької», «Автобіографія» Олени Кульчицької 1940‑х років та витяг з архівної енциклопедичної статті С. Бутника-Сіверського про участь у виставках Олени Кульчицької до 1947 року включно, у супроводі вступної статті та коментаря.

Ці архівні документи будуть цікавими й корисними в подальших дослідженнях творчих життєписів мисткинь. Матеріали зберігаються у Відділі образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України і публікуються зі збереженням авторської стилістики, орфографії, пунктуації з незначними редакторськими правками.

Творчість сестер Олени Львівни (1877–1967) та Ольги-Меланії Львівни (1873–1940) Кульчицьких займає визначне, знакове місце в історії вітчизняного мистецтва й органічно вписується в контекст європейського. Природний талант, інтелект, блискуче знання свого ремесла, художній смак, здатність творити навколо свій вишуканий, неповторний світ, погляд на мистецтво, гідність душі й помислів – риси, які притаманні обом сестрам.

Діапазон творчої спадщини Олени Кульчицької широкий і добре відомий серед фахівців, освіченої публіки, прихильників образотворчого мистецтва. Художниця успішно творила в різних видах мистецтва: живопису, графіці, декоративно-прикладному. Талановитий рисувальник, аквареліст, ілюстратор, зокрема дитячих книжок, гравер, саме з її ім’ям пов’язують відродження технік офорта, деревориту, ліногравюри у вітчизняному мистецтві. Олена Кульчицька працювала в портретному, побутовому, пейзажному жанрах, релігійному живопису (створила унікальний іконостас); займалася художнім ткацтвом, моделюванням і проектуванням одягу, меблів, архітектурного декору, крім того, робила ескізи для кераміки, килимів. Відома своїми чудовими емалями, мисткиня працювала також у металі та скульптурі малих форм, ювелірній справі. Олена Кульчицька багато часу присвячувала викладацькій діяльності та етнографії. Вражає також її інтенсивна виставкова діяльність.

Ольга Кульчицька – знаний майстер декоративно-прикладного мистецтва, килимарка, займалася також педагогічною практикою, разом із сестрою створили талановиті твори килимарського мистецтва. Архівні матеріали, що публікуються, безумовно, значною мірою доповнять подробицями творчі життєписи мисткинь, переважно Олени Кульчицької.

 

Ключові слова

Олена Кульчицька, Ольга Кульчицька, творчі життєписи, інтерв’ю, автобіографія.

 

Джерела та література

  1. Бутник-Сіверський С. Кульчицька Олена Львівна. Підготовчі матеріали до неопублікованого словника «Художники Радянської України» (автори: Б. Бутник–Сіверський, З. Лашкул, В. Ткаченко, технічний секретар Т. Радзієвська. Кінець 1940-х – 1950‑ті рр.). Архів відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України. Нумерація аркушів відсутня.
  2. Жеплинська О. «…В особі сестри я мала прекрасну модель». Галицька брама. Львів, 2007. № 9–10. С. 15–16.

The texts are available under the terms of the Creative Commons
international license CC BY-NC-ND 4.0
© ІМФЕ