Автор
Василевич Марта
скрипалька, викладачка кафедри інструментально-виконавської майстерності факультету музичного мистецтва і хореографії Київського університету імені Бориса Грінченка (Київ, Україна).
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-2034-4228
Іван Хандошко. Повернення української культурної спадщини: актуальність сьогодення
Анотація
Виклики сьогодення змушують якомога глибше занурюватися в нашу минувшину, повертаючи із забуття все, що допоможе відновити історичну справедливість і збагатити культуру України. Статтю присвячено висвітленню постаті віртуоза-скрипаля, якого донедавна називали засновником російської скрипкової школи, Івана Євстахійовича Хандошкіна через призму його українського походження. Творчість І. Хандошкіна до цього часу трактувалася російськими дослідниками винятково як складова російської музичної культури, а всі її деталі, що підкреслювали власне українське начало, замовчувалися. Зрештою, цей випадок не був поодиноким, бо таким чином, за рахунок багатьох імен українського походження, створювалася, збагачувалася і самостверджувалася так звана «російська» культура. Поштовхом до цієї наукової розвідки стала праця українського композитора і музичного діяча Михайла Степаненка, який наголосив на українському походженні музиканта, подав українське звучання його імені, по батькові та прізвища – Іван Остапович Хандошко, а також підтвердив його духовну приналежність до української культури, що проявилася у скрипкових творах. Дотичною до постаті та творчості Івана Хандошка є особистість ще одного українця – царського офіцера Василя Мировича, нащадка найближчого помічника та сподвижника гетьмана Івана Мазепи, переяславського полковника Федора Мировича. За спробу державного перевороту царський уряд стратив Василя Мировича. Тож присвята І. Хандошком однієї з кращих своїх сонат українцеві Василю Мировичу – це ще одне підтвердження української сутності митця. Вивчаючи додаткові музикознавчі та історичні джерела, вдалося уточнити й збагатити інформацію про життя і діяльність І. Хандошка, що є, на думку авторки статті, дуже важливим як для українського скрипкового виконавства, так і для музичної культури України загалом.
Ключові слова
Іван Хандошко, скрипаль-віртуоз, композитор, педагог, присвята Василю Мировичу.
Джерела та література
- Волинський Й. Дмитро Бортнянський і Західна Україна. Українське музикознавство. 1971. С. 185–200.
- Грінченко М. Пам’яті Я. С. Степового. Музика. 1923. № 8–9. С. 3–7.
- Історія української дожовтневої музики : учбовий посіб. для муз. вузів та ін-тів культури / ред. О. Я. Шреєр-Ткаченко. Київ : Музична Україна, 1969. 586 с.
- Полонська-Василенко Н. Історія України : у 2 т. Київ : Либідь, 1995. Т. 2 : Від середини XVII століття до 1923 року. 3-тє вид. 606 с.
- Раабен Л. Жизнь замечательных скрипачей. Москва ; Ленинград : Музыка, 1967. 210 с.
- Раабен Л. Скрипка. Москва : Государственное музыкальное издательство, 1963. 94 с.
- Снайдер Т. До XVIII ст. освітнім центром Російської імперії був Київ. Як українська культура впливала на російську. Лекція 22. Forbes Ukraine. 2023. URL : https://forbes.ua/lifestyle/lektsiya-22-rosiyska-i-ukrainska-kulturi-pid-vplivom-odna-odnoi-17022023-11814.
- Степаненко М. Три долі. Світогляд. 2009. № 1. С. 78–79. URL : https://www.mao.kiev.ua/biblio/jscans/svitogliad/svit-2009-16-2/svit-2009-16-2-78-stepanenko.pdf.
- Субтельний О. Україна. Історія / пер. з англ. Ю. І. Шевчука ; вступ. ст. С. В. Кульчицького. Київ : Либідь, 1991. 509 с.
- Фесечко Г. Иван Евстафьевич Хандошкин. Советская музыка. 1950. С. 67–68.
- Черкаська Г. Один проти Катерини ІІ. Василь Мирович. URL : https://uahistory.com/topics/famous_people/2620.
- Mischakoff A. Khandoshkin and the Beginning of Russian string music. Mich : UMI Research Press, 1983.