Повернутись до журналу2023 рік №3

Іван Хандошко. Повернення української культурної спадщини: актуальність сьогодення

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Василевич Марта
Стор.:
39–45
УДК:
78.071.1:780.614.331]:008(477)(Хан)
DOI:
https://doi.org/10.15407/nte2023.02.039
Бібліографічний опис:
Василевич, М. (2023) Іван Хандошко. Повернення української культурної спадщини: актуальність сьогодення. Народна творчість та етнологія, 2 (398), 39–45.
Надійшло:
10.04.2023
Рекомендовано до друку:
13.06.2023

Автор

Василевич Марта

скрипалька, викладачка кафедри інструментально-виконавської майстерності факультету музичного мистецтва і хореографії Київського університету імені Бориса Грінченка (Київ, Україна).

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-2034-4228

 

Іван Хандошко. Повернення української культурної спадщини: актуальність сьогодення

 

Анотація

Виклики сьогодення змушують якомога глибше занурюватися в нашу минувшину, повертаючи із забуття все, що допоможе відновити історичну справедливість і збагатити культуру України. Статтю присвячено висвітленню постаті віртуоза-скрипаля, якого донедавна називали засновником російської скрипкової школи, Івана Євстахійовича Хандошкіна через призму його українського походження. Творчість І. Хандошкіна до цього часу трактувалася російськими дослідниками винятково як складова російської музичної культури, а всі її деталі, що підкреслювали власне українське начало, замовчувалися. Зрештою, цей випадок не був поодиноким, бо таким чином, за рахунок багатьох імен українського походження, створювалася, збагачувалася і самостверджувалася так звана «російська» культура. Поштовхом до цієї наукової розвідки стала праця українського композитора і музичного діяча Михайла Степаненка, який наголосив на українському походженні музиканта, подав українське звучання його імені, по батькові та прізвища – Іван Остапович Хандошко, а також підтвердив його духовну приналежність до української культури, що проявилася у скрипкових творах. Дотичною до постаті та творчості Івана Хандошка є особистість ще одного українця – царського офіцера Василя Мировича, нащадка найближчого помічника та сподвижника гетьмана Івана Мазепи, переяславського полковника Федора Мировича. За спробу державного перевороту царський уряд стратив Василя Мировича. Тож присвята І. Хандошком однієї з кращих своїх сонат українцеві Василю Мировичу – це ще одне підтвердження української сутності митця. Вивчаючи додаткові музикознавчі та історичні джерела, вдалося уточнити й збагатити інформацію про життя і діяльність І. Хандошка, що є, на думку авторки статті, дуже важливим як для українського скрипкового виконавства, так і для музичної культури України загалом.

 

Ключові слова

Іван Хандошко, скрипаль-віртуоз, композитор, педагог, присвята Василю Мировичу.

 

Джерела та література

  1. Волинський Й. Дмитро Бортнянський і Західна Україна. Українське музикознавство. 1971. С. 185–200.
  2. Грінченко М. Пам’яті Я. С. Степового. Музика. 1923. № 8–9. С. 3–7.
  3. Історія української дожовтневої музики : учбовий посіб. для муз. вузів та ін-тів культури / ред. О. Я. Шреєр-Ткаченко. Київ : Музична Україна, 1969. 586 с.
  4. Полонська-Василенко Н. Історія України : у 2 т. Київ : Либідь, 1995. Т. 2 : Від середини XVII століття до 1923 року. 3-тє вид. 606 с.
  5. Раабен Л. Жизнь замечательных скрипачей. Москва ; Ленинград : Музыка, 1967. 210 с.
  6. Раабен Л. Скрипка. Москва : Государственное музыкальное издательство, 1963. 94 с.
  7. Снайдер Т. До XVIII ст. освітнім центром Російської імперії був Київ. Як українська культура впливала на російську. Лекція 22. Forbes Ukraine. 2023. URL : https://forbes.ua/lifestyle/lektsiya-22-rosiyska-i-ukrainska-kulturi-pid-vplivom-odna-odnoi-17022023-11814.
  8. Степаненко М. Три долі. Світогляд. 2009. № 1. С. 78–79. URL : https://www.mao.kiev.ua/biblio/jscans/svitogliad/svit-2009-16-2/svit-2009-16-2-78-stepanenko.pdf.
  9. Субтельний О. Україна. Історія / пер. з англ. Ю. І. Шевчука ; вступ. ст. С. В. Кульчицького. Київ : Либідь, 1991. 509 с.
  10. Фесечко Г. Иван Евстафьевич Хандошкин. Советская музыка. 1950. С. 67–68.
  11. Черкаська Г. Один проти Катерини ІІ. Василь Мирович. URL : https://uahistory.com/topics/famous_people/2620.
  12. Mischakoff A. Khandoshkin and the Beginning of Russian string music. Mich : UMI Research Press, 1983.

The texts are available under the terms of the Creative Commons
international license CC BY-NC-ND 4.0
© ІМФЕ