Повернутись до журналу2023 рік №4

Творчість Володимира Бахтова в контексті «нової археології» кінця 1980-х – 2000-х років

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Скляренко Галина
Стор.:
78–83
УДК:
7.044:7.038.541]:7.071.1(477)Бах“198/200”
DOI:
https://doi.org/10.15407/nte2023.03.078
Бібліографічний опис:
Скляренко, Г. (2023) Творчість Володимира Бахтова в контексті «нової археології» кінця 1980 х – 2000 х років. Народна творчість та етнологія, 3 (399), 78–83.
Надійшло:
29.06.2023

Автор

Скляренко Галина

кандидатка мистецтвознавства, старша наукова співробітниця відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтв Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України (Київ, Україна).

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5878-6147

 

Творчість Володимира Бахтова в контексті «нової археології» кінця 1980-х – 2000-х років

 

Анотація

Стаття присвячена творчості одного з найцікавіших сучасних українських художників – Володимира Бахтова. Його творчий шлях розпочався в середині 1970‑х років у царині графіки, у якій митець оминув вплив соціалістичного реалізму, відразу ж визначивши свою головну тему – історія та культура Півдня України. Серії його офортів, відзначені численними міжнародними та вітчизняними преміями, у метафоричний спосіб відтворювали та образно осмислювали нашарування культурних епох, що залишили свій вплив у культурі краю. Наприкінці 1980‑х він звертається до новітніх художніх практик – лендарту, перформансу, артоб’єктів, а пізніше – до оригінальних світлових акцій у створеній ним авторській технології «геліографіті», які разом входять до тієї «нової археології», що прокреслила важливу тенденцію в сучасному мистецтві. Її виникнення пов’язано з ідеєю «ревізії» культури, аналізу її досвіду. Подібні пошуки спрямовані на розширення культурного простору, актуалізації в суспільній свідомості його історичних шарів. Темою «художніх досліджень» В. Бахтова стала антична спадщина Північного Причорномор’я, зокрема давньогрецького міста Ольвія, що сьогодні є археологічним заповідником, та зниклі пам’ятки архітектури й історії краю. Багаторічний творчий проєкт художника у свій образний спосіб «реконструює» античний спадок у культурі України, пов’язує його з великою європейською ойкуменою, наголошує на ролі та значенні античних міст Північного Причорномор’я у формуванні українського культурного простору. Твори В. Бахтова являють собою художні дослідження та реконструкції культурних і природних особливостей історичного ландшафту, поєднуючи таким чином археологічні та екологічні інтенції, а мова сучасного мистецтва дає можливість підкреслити особливу діалогічність авторського вислову, активно залучаючи до співучасті глядача. Творчість художника синтезує історико-дослідницькі та образно-метафоричні складові.

 

Ключові слова

археологія, реконструкція, сучасні художні практики, античний спадок.

 

Джерела та література

  1. Владимир Бахтов: «Гелиограффити». ART GALLERY. URL : https://misto.zp.ua/article/articles680.html.
  2. Дом Бахтовых. Проекты. Каталог. Київ : Задумчивый страус, 2005. 80 с.
  3. Мирошниченко А. Античные реконструкции Бахтовых: гелиограффити Ольвии. Южная правда. Миколаїв, 2019. № 13. 21 лютого. С. 6.
  4. «Ольвия – это открытая книга»: известный художник Владимир Бахтов о знаменитом заповеднике. URL : https://svidok.info/uk/news/45790.
  5. Скляренко Г. У дзеркалі «археології»: нові тенденції у сучасному українському мистецтві. Хроніка–2000. Київ, 2000. № 34. С. 362–372.

The texts are available under the terms of the Creative Commons
international license CC BY-NC-ND 4.0
© ІМФЕ