Автор
Коваленко Єва
кандидатка мистецтвознавства, завідувачка кафедри хореографії Київського хореографічного коледжу (Київ, Україна).
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9731-4668
Прем’єра балету «Данте» на сцені Національної опери України
Анотація
У статті йдеться про прем’єру балету «Данте», яка відбулася на сцені Національної опери України у червні 2021 року. Балетмейстером постановки, яка була присвячена 700-річчю від дня смерті видатного італійського поета-гуманіста епохи Відродження Данте Аліг’єрі, став Ярослав Іваненко – випускник Київського державного хореографічного училища, який починав свою танцювальну кар’єру на сцені Національної опери України, а з 1996 року працював за кордоном, зокрема, у 1998–2010 роках був солістом Гамбурзького балету під керівництвом Джона Ноймаєра. Ярослав Іваненко має великий досвід балетмейстерської роботи, його хореографічні постановки неодноразово відзначалися престижними нагородами. З 2011 року він очолює балетну трупу театру міста Кіль (Німеччина) (Kiel Opera House), де здійснив багато постановок балетів у різних хореографічних стилях. Постановка балету «Данте» в Національній опері України стала цікавим досвідом як для київської балетної трупи, яка ознайомилася з новою хореографічною лексикою, так і для самого хореографа, для якого створення оригінального повномасштабного спектаклю за мотивами біографії та творів Данте стало новим етапом у розвитку, порівняно з роботою над безсюжетними балетами та інтерпретацією відомих класичних сюжетів. В інтерв’ю авторці статті, колишній балерині Національної опери України, Ярослав Іваненко розкрив деталі роботи над постановкою балету «Данте» на київській сцені, над створенням режисерської концепції вистави, музичної партитури, де гармонійно поєдналися твори класичних і сучасних композиторів, хореографічного тексту, а також поділився своїми роздумами про перспективи розвитку балетного мистецтва та культури в цілому. Зокрема, балетмейстер, який здійснив також постановки балетів «Ромео і Джульєтта» та «Євгеній Онегін», аналізує образи цих класичних творів у контексті сьогодення, а також знаходить смислові паралелі з історією ідеального кохання Данте до Беатріче, образ якої все життя надихав митця на створення сонетів і поем, що ввійшли до скарбниці поетичного мистецтва італійського Відродження.
Ключові слова
український балет, Національна опера України, сучасний балет, класичний балет, Данте, Ярослав Іваненко.
Джерела та література
- Графф А. Эцио Боссо: субтильный воин. Солонеба. Арт-дайджест.17.04.2021. URL : http://soloneba.com/ezio-bosso-slender-warrior/ (дата звернення 10.07.2023).
- Данте Аліг’єрі. Божественна комедія / переклад з італійської Є. Дроб’язка, ілюстрації Гюстава Доре. Київ : Дніпро, 1976. 680 с.
- Данте Аліг’єрі. Vita nova. Нове життя/ переклад з італійської М. Бажана, Д. Павличка, І. Драча, В. Коротича, В. Житника; прозовий текст передмови та прим. А. Перепаді ; за ред. Г. Кочура. Київ : Дніпро, 1965. 132 с.
- Леся Українка. Забута тінь. Леся Українка. Зібрання творів у 12 томах. Київ : Наукова думка, 1975. С. 179–180.
- Максимець С. За коханням у Пекло: як у Києві створили балет «Данте». Weekend.today. URL : https://projects.weekend.today/balet_dante (дата звернення 10.07.2023).
- Франко І. Данте Алігієрі: Характеристика середніх віків. Життя поета і вибір із його поезії. Львiв, 1913. 246 c.
- Франко І. Дантова друга любов. Львів, 1912. 33 с.