Повернутись до журналу

Барокові іконостаси Східного Поділля: основні конструктивні типи

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Ходак Ірина
Стор.:
52–60
УДК:
7.04.017:27-526.62(477.44)
DOI:
https://doi.org/10.15407/nte2023.04.052
Бібліографічний опис:
Ходак, І. (2023) Барокові іконостаси Східного Поділля: основні конструктивні типи. Народна творчість та етнологія, 4 (400), 52–60.
Надійшло:
04.08.2023
Рекомендовано до друку:
14.12.2023

Автор

Ходак Ірина

кандидатка мистецтвознавства, наукова співробітниця відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтв Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України (Київ, Україна).

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-8397-4115

 

Барокові іконостаси Східного Поділля: основні конструктивні типи

 

Анотація

Східноподільські іконостаси залишаються малознаним явищем, що його донині оминали увагою дослідники сакрального мистецтва, за винятком Олега Сидора. Мета статті – проаналізувати та систематизувати за типами конструкцій барокові іконостаси Східного Поділля (на матеріалі Вінницької області). Аналіз збережених ансамблів і світлин втрачених дав підстави виокремити чотири основні групи архітектонічних конструкцій. Пам’ятки першої з них мали строго горизонтальний уклад ярусів, а центральне вертикальне членування було акцентоване завдяки масштабнішим елементам і насиченішому дерев’яному різьбленню. У другій групі спостерігаємо ступінчасте підвищення мас до центру, починаючи, як правило, з празникового ярусу. Для цього використовували низку прийомів, а саме: заломлення карнизу над дияконськими дверима; розташування над намісним рядом (між дияконськими дверима) додаткового ярусу, здебільшого Неділь П’ятидесятниці, або декоративної різьбленої / мальованої панелі тощо. Для наступного типу характерне дугоподібне розташування образів верхніх ярусів середньої частини, починаючи з празникового ряду. Нарешті до останньої, четвертої, групи зараховуємо іконостаси із заломами, симетричними відносно центральної осі, причому яруси в таких ансамблях могли укладати на одному рівні або ступінчасто. Іконостаси перших трьох типів у плані мали пряму лінію (як варіант – бічні крила було завернено на стіни зрубу), тоді як пам’ятки четвертого типу – ламану (зигзагоподібну) криву. Зважаючи на обмеженість залученого візуального матеріалу, перспективи дослідження пов’язані з виявленням нових джерел (іконостасів, їхніх світлин чи замальовок), опрацювання яких дасть змогу верифікувати зроблені висновки.

 

Ключові слова

Східне Поділля, церква, іконостас, бароко, архітектонічна конструкція, ярус, ікона, різьблення.

 

Джерела та література

  1. ІР НБУВ. Ф. 278. Спр. 473. 999 фото, 259 карток.
  2. НА ІА НАН України. Ф. 9. Спр. 117. 41 арк.
  3. НА ІА НАН України. Ф. 9. Спр. 76. 104 арк.
  4. Александрович В. С. Архітектура, образотворче та декоративно-ужиткове мистецтво. Історія української культури : у 5 т. Київ : Наукова думка, 2003. Т. 3 : Українська культура другої половини XVII – XVIII століть. С. 833–942.
  5. Карпович В. Малороссийское церковное зодчество. Строитель. 1905. № 10 (15 мая). Стб. 361–382.
  6. Музей Подольского церковного историко-археологического общества. 2. Опись предметов старины / сост. Е. Сецинский. Каменец-Подольск : Тип. Подольск. Свято-Троицкого братства, 1909. 105 с.
  7. Павлуцкий Г. Г. Деревянные и каменные храмы. Киев : Тип. С. В. Кульженко, 1905. III, 124, [6] с. (Древности Украины ; вып. 1).
  8. Приходы и церкви Подольской епархии / под ред. Е. Сецинского. Каменец-Подольск : Тип. С. П. Киржацкого, 1901. 1064, 175 с. (Труды Подольского епархиального историко-статистического комитета ; вып. 9).
  9. Сецинский Е. Исчезающий тип деревянных церквей. Труды Подольского церковного историко-археологического общества (бывшего Историко-статистического комитета). Каменец-Подольск : Тип. С. П. Киржацкого, 1904. Вып. 10 / под ред. Е. Сецинского и Н. Яворского. С. 393–416.
  10. Сидор О. Ф. Еволюція українського барокового іконостасу. Мистецькі студії. 1991. № 1. С. 28–34.
  11. Сидор О. Іконостас. Церковне мистецтво України : у 3 т. Харків : Фоліо, 2019. Т. 3 : Декоративне мистецтво. С. 11–138.
  12. Таранушенко С. Иконография украинских иконостасов. Под девизом «Лебедь». Харьков : Харьков. частный музей город. усадьбы, 2011. 186 с. : ил.
  13. Українське мистецтво. І. Деревляне будівництво і різьба на дереві = L’art de l’Ukraine. L’architecture et la sculpture en bois / улаштував В. Щербаківський. Львів ; Київ, 1913. ХХ, 62, [4] с. : іл.
  14. Zilinko R. Przyczynek do ikonografii cyklów niedziel Pięćdziesiątnicy w ukraińskich ikonostasach drugiej połowy XVII – pierwszej połowy XVIII wieku. Series Byzantina. Warszawa, 2004. T. 2. S. 251–267.

The texts are available under the terms of the Creative Commons
international license CC BY-NC-ND 4.0
© ІМФЕ