Автор
Курочкін Олександр
доктор історичних наук, професор, старший науковий співробітник відділу «Український етнологічний центр» Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України (Київ, Україна).
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3365-7266
Традиції свята незалежності в Польщі та країнах Прибалтики
Анотація
Важливим індикатором трансформації духовної культури кожного європейського народу є система вироблених ним державних свят і ритуалів. Вони водночас «повертають до витоків» – історичного минулого й декларують вектори розвитку на майбутнє.
Мета статті полягає в тому, щоб дослідити й проаналізувати типологію формування свят державної незалежності Польщі та країн Прибалтики, корелюючи її з ключовими, доленосними моментами історії кожної нації.
Після падіння комуністичного режиму Польща докорінно перебудувала всі сфери матеріального й духовного життя. Формування суспільства на нових демократичних засадах відображає календар святкових і пам’ятних дат сучасної Речі Посполитої.
У ньому присутні великі й менші свята літургійного (католицького) року й світські традиції різного походження. Прикметна налаштованість поляків – офіційно відзначати в один день як релігійні, так і важливі громадянські річниці.
Особливу історичну значимість польському Дню незалежності надає хронологічна прив’язка до дати завершення Першої світової війни (11 листопада 1918 року). Для сучасної святкової культури Польщі характерний симбіоз етнічного й конфесійного. На побутовому рівні державне свято незалежності гармонійно поєднується з фольклорно-етнографічними традиціями дня Святого Мартіна.
Разом з Польщею радикально й послідовно зі спадщиною комуністичного минулого боролися країни Прибалтики – Литва, Латвія, Естонія, в історії яких чимало спільного.
Важливу роль у збереженні національної ідентичності прибалтів відіграли пісенні свята та фестивалі. Сьогодні в Латвії, Литві й Естонії існує, по суті, два свята незалежності. Перше прив’язане до 1918 року, коли всі ці республіки здобули державність на уламках російської імперії, друге – на честь подій 1990–1991 років, які завершилися розпадом СРСР.
Проведене дослідження засвідчило, що народи Польщі і країн Прибалтики на рубежі ХХ–ХХІ ст. змогли звільнитися від спадщини комуністичного минулого й тоталітарного диктату агресивної російської федерації, ставши повноправними членами Євросоюзу і НАТО.
Яскравим свідченням кардинальної перебудови ідеології і культури в цих країнах може слугувати система діючих нині офіційних свят і ритуалів.
Ключові слова
свято, ритуал, державна незалежність, демократичне суспільство, Польща, Литва, Латвія, Естонія.
Джерела та література
- АльтерматтУ. Этнонационализм в Европе. Москва : Российский государственный гуманитарный университет, 2000. 367 с.
- Дейвіс Н. Європа. Історія / пер. з англ. П. Таращук, О. Коваленко. Київ : Видавництво Соломії Павличко «Основи», 2001. 1463 с.
- Дювіньо Ж. Час для свята. Кур’єр ЮНЕСКО. 1990. Лютий. C.11.
- Лук’яненко Л. Україна це Європа. Київ : ТОВ «Юрка Любченка», 2014. 144 с.
- Народы мира. Историко-этнографический справочник / глав. ред. Ю. В. Бромлей. Москва : Советская энциклопедия, 1988. 624 с.
- Польща. Нарис історії / за ред. В. Менджецького, Є. Брацисевича ; перекл. з польс. І. Сварника. Інститут національної пам’яті, Комісія переслідування злочинів проти польського народу. Варшава, 2015. 367 с.
- Demandt A. Üвer die Deutschen. Eine kleine kulturgeschichte. Propy Läen, 2008. 496 pp.
- Kunze T., Vogel T. Das Ende des Imperiums: Was aus den Staaten der Sowjetunion wurde. Berlin : Ch. Tinks Verlag, 2016. 328 s.
- Szymanderska H. Polskie tradycje świąteczne. Warszawa : Świat Ksiąźki, 2003. 367 s.