Повернутись до журналу2024 рік №3

Соціокультурні зміни повсякдення сільської людності Наддніпрянщини

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Бондаренко Галина
Стор.:
27–34
УДК:
392:316.4:911.373]Кищенці(477.46)“20”
DOI:
https://doi.org/10.15407/nte2024.02.027
Бібліографічний опис:
Бондаренко, Г. (2024) Соціокультурні зміни повсякдення сільської людності Наддніпрянщини. Народна творчість та етнологія, 2 (402), 27–34.
Надійшло:
29.04.2024
Рекомендовано до друку:
11.06.2024

Автор

Бондаренко Галина

кандидатка історичних наук, провідна наукова співробітниця відділу «Український етнологічний центр»
Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України (Київ,
Україна).

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3448-494X

 

Соціокультурні зміни повсякдення сільської людності Наддніпрянщини

 

Анотація

У статті аналізуються зміни, що відбулися в повсякденному житті та культурі українського села Кищенці Черкаської області у ХХІ ст. Джерельною базою розвідки стали польові матеріали, зібрані авторкою в червні – серпні 2023 року методом включеного спостереження. Розглядаються особливості приватного господарювання, зміни в системі життєзабезпечення, фіксуються міграційні процеси, що відбулися та відбуваються через війну. Досліджуються глобалізаційні, інформаційні впливи на систему комунікації мешканців громади, їх соціокультурні запити та вподобання. Агрохолдинг та фермерські господарства забезпечують селян роботою. Фіксується високий рівень самозайнятості населення. До змін, що відбулися за двадцять три роки цього століття в повсякденні села, належать більша механізація трудових процесів, формування й розширення внутрішнього ринку обміну товарами та послугами через цифрові застосунки. Зросло число користувачів інтернетом, збільшилася кількість будинків із санвузлом та ванною всередині. Війна змінила напрямки міграції населення. До села переїхали мешканці з окупованих територій та зони активних бойових дій. Сучасна сільська культура зберігає лише окремі вкраплення традиційного, що проявляється в збереженні деяких календарних, весільних та поховальних традицій. Відбувається подальша стандартизація обрядів родинного циклу – весілля, поминання померлих, організацією яких займаються окремі особи та установи. Розширення асортименту продуктів вплинуло на режим харчування й раціон, через інтернет впроваджуються в побут нові страви. Змінилася конфесійна ситуація: із церкви, що має зв’язок з державою-агресором, вийшли патріотично налаштовані віряни, постало питання подальшої українізації протестантських громад. У зв’язку з існуванням постійних загроз для життя формуються нові світоглядні установки про особливість часу, що проживається, осмислення його як часу кінця світу. Звичним явищем сільського життя стали волонтерські акції та ініціативи: збирання продуктів харчування на фронт та для госпіталів, збирання коштів на автомобіль, дрони односельцям, мешканцям району, що перебувають на фронті.

 

Ключові слова

дослідження села, Кищенці, повсякденні практики, соціокультурні трансформації.

 

Джерела та література

  1. Бондар В. Повсякденне життя селянства Наддніпрянської України другої половини ХІХ – початку ХХ ст.: до історіографії питання. Краєзнавство. 2010. № 3. С. 10–18. URL : http://resource.history.org.ua/publ/kraj_2010_3_10.
  2. Жадько В. Маньківщина. Не забуваймо рідного порога. Київ, 2006.
  3. Лисогора П., Дрофа А. Кищенці. Книга пам’яті й життя. Київ : ПП «Телерадіокомпанія ІК», 2011.
  4. Марочко В. Теоретико-методологічні аспекти селянського повсякдення. Нариси повсякденного життя радянської України в добу непу (1921–1928 рр.). 2010. № 1. С. 95–109. URL : http://resource.history.org.ua/publ/jittia_2010_1_1_95/.
  5. Прислів’я та приказки Маньківщини / упоряд. Петро Качалаба. Маньківка, 2008.
  6. Українське радянське суспільство 30-х рр. XX ст.: нариси повсякденного життя. Київ : Інститут історії України НАН України, 2012.
  7. Ярошенко С., Родак Н. Кейс Хузінха: Завдяки молочній фермі ми диверсифіковані. Корови їдять дешеве зерно, а ми продаємо дороге молоко. Репортаж з Кищенців. Latifundist.com. URL : latifundist.com/reportazhy/163-kejs-huzinha-zavdyaki-molochnij-fermi-mi-diversifikovani-korovi-yidyat-desheve-zerno-a-mi-prodayemo-doroge-moloko-reportazh-z-kishchentsiv.
  8. Sorge A., Padwe J. The abandoned village? Introduction to the special issue. Critique of Anthropology. 2015. Vol. 35(3). 235–247. URL : https://www.researchgate.net/publication/281905829_The_abandoned_village_Introduction_to_the_special_issue. DOI: https://doi.org/10.1177/0308275X15588618.
 

The texts are available under the terms of the Creative Commons
international license CC BY-NC-ND 4.0
© ІМФЕ