Повернутись до журналу2024 рік №4

Про Олександра Довженка та його перебування у Франції

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Госейко Любомир
Стор.:
29–37
УДК:
791.071.1:791.63]Довженко(44)“1930/1932”
DOI:
https://doi.org/10.15407/nte2024.03.029
Бібліографічний опис:
Госейко, Л. (2024) Про Олександра Довженка та його перебування у Франції. Народна творчість та етнологія, 3 (403), 29–37.
Надійшло:
10.08.2024
Рекомендовано до друку:
29.08.2024

Автор

Госейко Любомир

історик кіно, рекламіст, член Французької асоціації з дослідження історії кінематографа (AFRHC), член Національної спілки кінематографістів України, засновник Українського кіноклубу в Парижі та кіноклубу при Національному інституті східних мов і цивілізацій (Париж, Французька Республіка).

 

Про Олександра Довженка та його перебування у Франції

 

Анотація

Предмет аналізу статті – закордоннa подорож і перебування у Франції Олександра Довженка і Юлії Солнцевої влітку 1930 року та ймовірне перебування самого Довженка в Парижі в 1932 році. Аналіз здійснено на підставі статей і відгуків, що з’явилися у французькій кінопресі в 1930–1931 роках. Мета публікації – висвітлити маловідому інформацію про перебування Довженка у Франції та запропонувати свої припущення щодо його ймовірного другого приїзду до Парижa в 1932 році. Упродовж візиту Довженка супроводжували парижани Євген Деслав і Леонід Могилевський, а також художник Микола Глущенко. У студіях описано низку подій, таких як відвідини кіностудій для вивчення технологій звукового кіно, пропозиції для постановки франко-українського фільму, покази картин Довженка (за його присутності, у кінотеатрі Studio 28), зустрічі в Монпарнаському районі з передовими французькими кінематографістами й українськими художниками так званої Паризької школи, контакти з колишніми соратниками УНР, заплановану з Деславом імовірну подорож до Амстердама. Стаття містить два не знані досі повідомлення про другу подорож Довженка до Франції. Перша – на підставі анотації Євгена Деслава: «Довженка зустрічав в Парижі десь в 1932 році (sic), куди він приїздив студіювати звукове кіно». Друга – фото Довженка, який позує у фотосалоні французькому фотографові й кінорежисерові Елі Лотару – факт, що підсилює гіпотезу повторної присутності майстра 1932 року в Парижі.

 

Ключові слова

 Олександр Довженко, Євген Деслав, Леонід Могилевський, Абель Ганс, Париж, Монпарнас, Амстердам, «Арсенал», «Земля», «Негатив».

 

Джерела та література

  1. Винниченко В. Щоденник. Т. 4 (1929–1931). Київ ; Едмонтон ; Нью-Йорк : Смолоскип, 2012.
  2. Глущенкo М. Слово про друга. Новини кіноекрану. 1964. № 9.
  3. Госейко Л. Історія українського кінематографа. Київ : Кіно-Коло, 2001.
  4. Довженко О. Щоденникові записи. 1939–1956. Харків : Фоліо, 2013.
  5. Куценко М. Сторінки життя і творчості О. П. Довженка. Дніпро, 1975.
  6. Рачук І. Олександр Довженко. Мистецтво. Київ, 1964.
  7. Тримбач С. Олександр Довженко. Загибель богів. Вінниця : Глобус-Прес, 2007.
  8. Amengual B. Alexandre Dovjenko. Seghers, coll. Cinema d’aujourd`hai. Paris, 1970.
  9. Bessy M. Dovjenko et La Terre. Cinémonde. 1930. 11 septembre. N°99.
  10. Centre Pompidou. Don de Anne-Marie et Jean-Pierre Marchand, Mitzura Arghesi et Théoi Arghezi. 1993. N°inventaire AM 2011-224 (146) Cabinet de la photographie.
  11. Du monde entier … de Russie. Pour vous. 1929. 27 juin. N°32.
  12. Gritchenko A. L’Ukraine de mes jours bleus. La Colombe : Editions du Vieux Colombier ; Paris, 1957. (Книжка вийшла в українському перекладі «Україна моїх блакитних днів» у мюнхенському видавництві «Дніпрова хвиля» 1959 року).
  13. M. P. Le Cinéma au salon des artistes décorateurs. Cinémagazine. 1931. N°7.
  14. R. R. (Régent Roger). Avec Dovjenko, peintre et metteur en scène. Pour vous. 1930. 7 août. N°90,
  15. Vidal J. Bientôt sur les écrans. Pour vous. 1930.N°91.
  16. Vidal J. La Terre. Pour vous. 1931. 10 décembre. N°160.
  17. Voyage en Hollande. Documentaire de Mari Wourkom.

The texts are available under the terms of the Creative Commons
international license CC BY-NC-ND 4.0
© ІМФЕ