Повернутись до журналу2024 рік №4

Церковне золотарство як явище української культури XVII–XVIII століть

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Костюченко Катерина
Стор.:
92–98
УДК:
739.1:[726:27-523.42]:930.85(477)“16/17”
DOI:
https://doi.org/10.15407/nte2024.03.092
Бібліографічний опис:
Костюченко, К. (2024) Церковне золотарство як явище української культури XVII–XVIII століть. Народна творчість та етнологія, 3 (403), 92–98.
Надійшло:
02.04.2024
Рекомендовано до друку:
29.08.2024

Автор

Костюченко Катерина

аспірантка Київського національного університету культури і мистецтв (Київ, Україна).

ORCID ID: http://orcid.org/0000-0002-1466-8365

 

Церковне золотарство як явище української культури XVII–XVIII століть

 

Анотація

У статті в культурологічному аспекті висвітлено діяльність таких київських золотарів, як Іван Равич, Василь Мощенко, Матвій Нарунович та Федір Левицький. У процесі роботи виділено елементи української культури, що їх можна простежити на ювелірних виробах церковного вжитку XVII–XVIII ст. Авторка визначила стиль, у якому працювали київські майстри окресленого періоду. Варто зауважити, що дослідження культурологічного аспекту без мистецького неможливе, оскільки мистецтво є частиною культури, тож у розвідці застосовано огляд ювелірних виробів церковного вжитку і з митецького погляду, однак з виокремленням ознак української культури.

У студіях також детально розглянуто шати до ікони Дегтярівської Божої Матері; шати 1738 року, виконані Василем Мощенком; потир та піддони для свічників Матвія Наруновича. Запропоновано надалі ретельно дослідити творчість Івана Равича, Матвія Наруновича та Федора Левицького.

У студіях визначено найголовніші ознаки української культури XVII–XVIII ст., які проявлялися в ювелірній справі, та названо технічні прийоми, що їх використовували українські золотарі на той час.

Метою створення статті було не лише висвітлення української культури крізь призму дорогоцінного церковного начиння, а й виокремлення її елементів саме на ювелірних виробах церковного вжитку задля демонстрації того, що церковне золотарство є явищем української культури. Однак потрібно пам’ятати, що тематика потребує подальшого детального дослідження. У роботі через відсутність повноцінної джерельної бази дослідження названо лише незначну частину ознак української культури. Подальше розкриття тематики авторка залишає майбутнім науковцям.

Розвідка буде корисною для дослідників, аспірантів, а також для тих, хто просто цікавиться ювелірною справою України. Інформація, наведена в статті, може бути використана для майбутніх досліджень ювелірних виробів церковного вжитку та ювелірної справи загалом.

 

Ключові слова

культурологія, ювелірна справа, українська культура, золотарі, бароко.

 

Джерела та література

  1. Березова С. Твори Матвія Наруновича в колекції Музею історичних коштовностей України – Філіалу Національного музею історії України. Науковий вісник Національного музею історії України : зб. наук. праць. Київ, 2019. № 4 (3). С. 504 –519. URL : https://www.nmiu.org/visnyk.nmiu.org/index.php/nv/article/view/331/293.
  2. Боньковська С. Сакральна ангіопластика Руси-України : священні потири і дискоси. Кінець Х–XVI століття. Генезис. Типологія. Художні особливості : [монографія-альбом] / НАН України, Ін-т народознавства, Ін-т мистецтво­знавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського. Київ : Києво-Могилянська академія, 2014. 592 с.
  3. Боньковська С. М. Нацерковні хрести. Церковне мистецтво України : у 3 т. / відп. ред. С. П. Павлюк ; кер. проекту, наук. ред. тому Л. М. Герус ; худ.-оформл. Є. В. Вдовиченко. Харків : ІН НАН України ; Фоліо, 2018. Т. 1. Архітектура. Монументальне мистецтво. С. 593–662.
  4. Боньковська С. М. Напрестольні металеві хрести. Церковне мистецтво України : у 3 т./ відп. ред. С. П. Павлюк ; кер. проекту, наук. ред. тому Л. М. Герус ; худ.-оформл. Є. В. Вдовиченко. Харків : ІН НАН України ; Фоліо, 2018. Т. 3. Декоративне мистецтво. С. 323–372.
  5. Боньковська С. М. Запрестольні і процесійні металеві хрести. Церковне мистецтво України : у 3 т./ відп. ред. С. П. Павлюк ; кер. проекту, наук. ред. тому Л. М. Герус ; худ.-оформл. Є. В. Вдовиченко. Харків : ІН НАН України ; Фоліо, 2018. Т. 3. Декоративне мистецтво. С. 373–406.
  6. Боньковська С. М. Нагрудні хрести. Церковне мистецтво України : у 3 т. / відп. ред. С. П. Павлюк ; кер. проекту, наук. ред. тому Л. М. Герус ; худ.- оформл. Є. В. Вдовиченко. Харків : ІН НАН України ; Фоліо, 2018. Т. 3. Декоративне мистецтво. С. 407–440.
  7. Грушевський М. Нарис історії українського народу / передм. І. Б. Гирича, В. Кавунника. Харків : Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2021. 576 с. URL : https://librarius.pro/book/narys-istorii-ukrainskoho-narodu.
  8. Жолтовський П. Художній метал : історичний нарис. Київ : Мистецтво, 1972. 114 с.
  9. Макаров А. Світло українського бароко. Київ : Мистецтво, 2018. 272 с. URL : https://rozetka.com.ua/ua/161148009/p161148009/.
  10. Петренко М. З. Українське золотарство XVI–XVIII ст. : монографія. Київ : Наукова думка, 1970. 208 с. URL : https://shron1.chtyvo.org.ua/Petrenko_Mark/Ukrainske_zolotarstvo.pdf.
  11. Плохій С. Брама Європи / пер. з англ. Романа Клочка ; перероб. і доп. вид. Харків : Книжковий клуб «Клуб Сімейного дозвілля», 2021. 512 с. URL : https://bnd.gnedu.vn.ua/wp-content/uploads/2022/09/%D0%91%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B0-%D0%84%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B8.-%D0%A1%D0%B5%D1%80%D0%B3%D1%96%D0%B9-%D0%9F%D0%BB%D0%BE%D1%85%D1%96%D0%B9-%D0%86%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%8F-%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8.pdf.
  12. Сергій О. Літургійні предмети, як об’єкт дослідження. Речі і образи: матеріали конференції «Спеціальні історичні дисципліни в контексті “речового” та “візуального” поворотів європейської гуманітаристики». (4 жовтня 2019 р., м. Київ) / відп. ред. О. Ковалевська ; упоряд.: С. Блащук, Г. Боряк, О. Ковалевська. НАН України, Інститут історії України, Інститут української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського, Центр пам’яткознавства, Українське товариство охорони пам’яток історії та культури ; Центральний державний історичний архів України, м. Київ ; Центральний державний кінофотофоноархів України імені Г. С. Пшеничного ; Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник ; Національний музей історії України. Київ : Інститут історії України, 2020. С. 202–210. URL : http://resource.history.org.ua/item/0014990.
  13. Сергій О. Три вкладні потири Києво-Печерської лаври середини XVIII ст. : особливості іконографії. Музеї та реставрація у контексті збереження культурної спадщини: актуальні виклики сучасності: матеріали V Міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 24–25 вересня 2020 р. Київ, 2020. С. 244–249.
  14. Терещук О. М., Мироненко T. I., Шевченко О. В. Вироби київського золотаря Івана Равича (1677–1762) в колекції НМІУ. Музейні читання. «Ювелірне мистецтво – погляд крізь віки»: матеріали наукової конференції, м. Київ, 18–20 листоп. 2013 р. Київ, 2014. С. 421–433.
  15. Щербаківський Д. Оправи книжок у київських золотарів XVII–XVIII ст. Труди Українського наукового інституту книгознавства. Київ, 1926. 52 с. URL : https://uartlib.org/downloads/SherbOprava1926_uartlib.org.pdf.

The texts are available under the terms of the Creative Commons
international license CC BY-NC-ND 4.0
© ІМФЕ