Автор
Громова Наталія – кандидат історичних наук, доцент кафедри етнології та краєзнавства Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Трансформації обряду зустрічі "полазника" у структурі зимової обрядовості бойків (кінець ХІХ - початок ХХІ століття)
Анотація
У статті на базі польових етнографічних матеріалів авторки здійснено спробу дослідити зміни, що відбулися з обрядом зустрічі «полазника», тобто першого відвідувача, у бойків Українських Карпат. Простежено трансформації обряду від кінця ХІХ ст., коли в народознавчій літературі було зафіксовано перші згадки про нього, дотепер.
В основі обряду зустрічі «полазника» лежить так звана ініціальна магія, або магія першого дня, – віра у щасливу або нещасливу прикмету на початку року, що має визначити долю людей протягом року, що настає.
Крім того, розглянуто різні види «полазників» на Бойківщині. Найдавнішим була домашня худоба – баран, кінь, корова, дуже рідко – пес. Нині цей вид «полазників» уже зник. Досі «полазником» вважають першого випадкового гостя, що прийшов до хати на свято Введення, Різдва і Старого Нового року, а також спеціально запрошеного в ці дні гостя (маленького хлопчика). Прихід чоловіка є доброю прикметою, а жінки – поганою.
Ключові слова
«полазник», колядник, Різдво, Новий рік, Введення, бойки, Бойківщина, традиції, трансформації.
Список використаних джерел
- Архівні наукові фонди рукописів та фонозаписів Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України (далі – АНФРФ ІМФЕ). Ф. 14-3. Од. зб. 934. 463 арк.
- АНФРФ ІМФЕ. Ф. 14-3. Од. зб. 1085. 48 арк.
- АНФРФ ІМФЕ. Ф. 14-5. Од. зб. 5. 230 арк.
- АНФРФ ІМФЕ. Ф. 14-5. Од. зб. 50. 140 арк.
- АНФРФ ІМФЕ. Ф. 14-5. Од. зб. 466 в. 373 арк.
- АНФРФ ІМФЕ. Ф. 28-3. Од. зб. 69. 75 арк.
- Архів Інституту народознавства НАН України (далі – Архів ІН НАНУ). Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 217. 32 арк.
- Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 227. 67 арк.
- Архів ІН НАНУ. Ф. 1. Оп. 2. Од. зб. 240. 63 арк.
- Альбом «Традиції і обряди зимових свят», записаний учнями та вчителями середньої школи с. Козаківка Болехівського району Івано-Франківської області. Рукопис.
- 11.Богатырев П. Г. Магические действия, обряды и верования Закарпатья. Богатырев П. Г.Вопросы теории народного искусства. Москва : Искусство, 1971. 544 с.
- Богатырев П. Г. «Полазник» у южных славян, мадьяров, словаков, поляков и украинцев. Опыт сравнительного изучения славянских обрядов. Богатырев П. Г.Народная культура славян. Москва : Издательство О. Г. И., 2007. С. 131–213.
- Богатырев П. Г. Проблемы изучения материальной и духовной культуры населения Карпат. Советская этнография. 1964. № 4. С. 126–135.
- Борисенко В. К. Традиції та життєдіяльність етносу (на матеріалах святково-обрядової культури українців). Київ : УНІСЕРВ, 2000. 191 с.
- Боряк О. Ткацтво в обрядах та віруваннях українців (середина XIX – початок XX ст.). Київ : ІМФЕ НАНУ, 1997. 192 с.
- Войтыла-Свежовска М. Терминология аграрной обрядности как источник изучения древней славянской духовной культуры (на польском материале). Славянский и балканский фольклор. Реконструкция древней славянской духовной культуры: источники и методы. Сб. ст. / отв. ред. Н. И. Толстой. Москва : Наука, 1989. С. 207–214.
- Глушко М. С. Походження «полазника» як звичаю зимової календарної обрядовості українців (нова концепція). Народна творчість та етнографія. 2003. № 3. С. 83–89.
- Гримич М. В. Традиційний світогляд та етнопсихологічні константи українців. (Когнітивна антропологія). Київ : ВІПОЛ, 2000. 379 с.
- Гуцульщина. Історико-етнографічне дослідження / за ред. Ю. Г. Гошка. Київ : Наукова думка, 1987. 470 с.
- Дешко А. П. О Карпатской Руси. Киевская старина. 1887. Т. 19. № 11. С. 537–548.
- Залізняк Л. Л. Походження українського народу. Київ : Бібліотека українця, 1996. 80 с.
- Зборовський П. А. Різдвяний цикл свят за традицією с. Верхнє Висоцьке на Турківщині. Бойки. До 75-річчя товариства «Бойківщина». Дрогобич : НКТ «Бойківщина», 2002. С. 215–220.
- Зборовський П. А. Язичництво Різдвяного циклу свят за традицією села Радич на Турківщині (запис від Івана Марковича, 1936 р. н.). Рукопис.
- Здоровега Н. І. Народні звичаї та обряди. Бойківщина. Історико-етнографічне дослідження/ за ред. Ю. Г. Гошка. Київ : Наукова думка, 1983. С. 232–236.
- Зубрицький М. Народний календар. Народні звичаї і говірки, прив’язані до днів в тижні і до рокових свят (записані у Мшанці Староміського повіту і по сусідніх селах). Матеріали до українсько-руської етнології. Львів, 1900. Т. 3. С. 33–60.
- Іде звізда чудна: колядки, щедрівки та віншівки / упоряд. Н. Манько. Львів : Свічадо, 2005. 464 с.
- Карпов Ю. Ю. Женское пространство в культуре народов Кавказа. Санкт-Петербург : Петербургское востоковедение, 2001. 413 с.
- Кислашко О., Кислашко Я. Православні свята та народні звичаї. Київ : Грамота, 2003. 152 с.
- Коломийчук О. Типологія звичаю «полазника» у традиційній зимовій календарній обрядовості бойків: локально-територіальна специфіка. Локальна та регіональна специфіка традиційної культури. Збірка наукових праць. Матеріали міжнародної наукової конференції «Одеські етнографічні читання». Одеса : КП ОМД, 2013. С. 274–285.
- Курочкін О.В. Новорічні свята українців. Традиції і сучасність. Київ : Наукова думка, 1978. 189 с.
- Лемківщина. Історико-етнографічне дослідження : у 2 т. Т. 2. Духовна культура / відп. ред. С. Павлюк. Львів : ІН НАНУ, 2002. 420 с.
- Мисевич О. Різдвяні звичаї й пісні із с. Веремінь Ліського повіту. Літопис Бойківщини. Самбір, 1938. № 10. С. 49–55.
- [Радомский]. Рождественские обычаи в Угорской Руси. Киевская старина. 1900. Т. 68. № 3. С. 148–149.
- Різдво на Лемківщині. Фольклорно-етнографічний збірник / автор-упорядник М. Горбаль. Львів : НАН України, Ін-т народознавства, Фундація дослідження Лемківщини у Львові, 2004. 216 с.
- Свенцицкая А. К этнографии бойков. Живая старина. Петроград, 1914. Вып. 3–4. С. 295–304.
- Сілецький Ю. Стереотип єврея в традиційному світогляді українців. Нове життя старих традицій: традиційна українська культура в сучасному мистецтві і побуті. Матеріали міжнародної наукової конференції в рамках V Міжнародного фестивалю українського фольклору «Берегиня»/ за ред. проф. В. Давидюка. Луцьк : Твердиня, 2007. С. 239–245.
- Стоколос-Ворончук О. Християни та євреї у світлі українського гумору. Народознавчі зошити. 2003. № 1–2. С. 66–70.
- Страхов А. Б. Ночь перед Рождеством: народное христианство и рождественская обрядность на Западе и у славян. Cambridge ; Massachusetts : Palaeoslavica, 2003. 380 с.
- Тиводар М. Традиційне скотарство українських Карпат другої половини ХІХ – першої половини ХХ ст. Історико-етнологічне дослідження. Ужгород : Карпати, 1994. 560 с.
- Токарев С. А. Приметы и гадания. Календарные обычаи и обряды в странах зарубежной Европы. Исторические корни и развитие обычаев/ под. ред. С. А. Токарева. Москва : Наука, 1983. С. 55–67.
- Толстой Н. И. Фрагмент славянского язычества: архаический ритуал-диалог. Славянский и балканский фольклор. Этногенетическая общность и типологические параллели. Сб. ст. / отв. ред. Н. И. Толстой. Москва : Наука, 1984. С. 5–72.
- Усачева В. В. Карпато-балканский обряд «полазник». Магия слова и действия в народной культуре славян. Москва : Ин-т славяноведения и балканистики РАН, 2008. С. 9–83.
- Усачева В. В. Об одной лексико-семантической параллели. На материале карпато-балканского обряда «полазник». Славянское и балканское языкознание. Карпато-восточнославянские параллели. Структура балканского текста. Москва : Наука, 1977. С. 21–76.
- Усачева В. В. Обряд «полазник» и его фольклорные элементы в ареале сербохорватского языка. Славянский и балканский фольклор. Генезис архаика, традиции. Москва : Наука, 1978. С. 27–47.
- Франко І. Я. Людові вірування на Підгір’ю. Етнографічний збірник. Львів, 1898. Т. 5. С. 160–218.