Повернутись до журналу2018 рiк №4

«Перший крупний жіночий внесок в етнографію»: Софія Чернявська

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Іваннікова Людмила
Стор.:
56-64
УДК:
39(092)
DOI:
https://doi.org/10.15407/nte2018.03.056
Бібліографічний опис:
Іваннікова, Л. (2018). «Перший крупний жіночий внесок в етнографію»: Софія Чернявська. Народна творчість та етнологія, 3 (373), 56–64.

Автор

ІВАННІКОВА ЛЮДМИЛА

кандидат філологічних наук, старший науковий співробітник відділу української та зарубіжної фольклористики Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України

 

«Перший крупний жіночий внесок в етнографію»: Софія Чернявська

 

Анотація

Це перша в сучасній історіографії стаття, присвячена науковій спадщині маловідомої збирачки фольклору з Херсонщини Софії Чернявської. Особа її залишається нез’ясованою, ніяких біографічних відомостей нема. Автор припускає, що вона була уродженкою села Білозерка, в якому збирала матеріал для збірника. Збірник фольклору с. Білозерки високо оцінили сучасники, а Микола Сумцов поставив її ім’я поруч із найвидатнішими іменами збирачів фольклору. У наш час спадщину фольклористки високо оцінив Степан Мишанич, назвавши її пісенною монографією одного села.

Автор статті розглядає науковий доробок С. Чернявської з точки зору сучасної науки. Автор дає оцінку насамперед малодослідженим явищам традиційної культури, які зафіксувала збирачка і які фактично уже зникали. Згідно з програмою, за якою працювала збирачка, всі матеріали поділено на два розділи: обряди і повір’я та пісні. Серед описаних обрядів цікаві такі: Колодій, Переполовення, Перше травня, храмове свято, косовиця, жнива, проводи до війська. Є оригінальні зразки дівочих ворожінь. Зупинившись детальніше на проводах рекрута, автор статті доводить, що вони належать до обрядів переходу, споріднені з новорічною та похоронною обрядовістю. Особливу увагу привертають вірування про перетворення води на вино у період Різдвяних свят – Нового року та Богоявлення. На кінець XIX ст. вони вже зникали, однак були поширені по всій Україні у XVII ст. Це засвідчують записи легенд, зроблені в Києві у 20–40‑х роках XVII cт. Автор простежує трансформацію цих вірувань. Серед пісень найбільш поетичними і консервативними стосовно текстології залишились обрядові, історичні козацькі. Автор порівнює записи С. Чернявської із записами Д. Яворницького, зробленими в той самий час і в тому самому селі, зосереджує увагу на варіантах, контамінованих текстах, новотворах.

 

Ключові слова

фольклор Південної України, пісенні новотвори, історія фольклористики.

 

Список використаних джерел

  1. Грінченко Б. Д. Словарь української мови : у 4 т. / зібрала редакція журналу «Киевская старина» ; упоряд. з додатком власного матеріалу Б. Грінченко. Репр. видання. Т. 3 : О–П / НАН України, Ін‑т української мови. Київ : Наукова думка, 1996. 516 с.
  2. Д. К. [Рец.] Современная малорусская этнография Н. Ф. Сумцова. Записки Наукового товариства ім. Т. Шевченка. 1896. Т. 12. Кн. 4. С. 18–20.
  3. Історія міст і сіл Української РСР : у 26 т. / Інститут історії АН УРСР ; головна редакція УРЕ УРСР ; редкол. тому: О. Є. Касьяненко (голова) та ін. Київ, 1972. Т. 21 : Херсонська обл. 687 с.
  4. Ляцкий Е. [Рец.] Сборник Харьковского историко-филологического общества, т. 5. Этнографическое обозрение. 1894. № 1. С. 163–167.
  5. Малорусские народные предания и рассказы / свод Михайла Драгоманова ; издание Юго-Западного отдела Императорского русского географического общества. Киев : Типография М. П. Фрица, 1876. 434 с.
  6. Милорадович В. П. Прощание рекрута и рекрутские песни в Лубенском уезде Полтавской губернии. Киевская старина. 1897. № 7/8. С. 80–95.
  7. Мишанич С. В. Локально-монографічне дослідження фольклору. Фольклористичні та літера­турознавчі праці. Донецьк : ДНУ, 2003. Т. 1. С. 67–87.
  8. Могила П. С. Собственноручные записки Петра Могилы. 1) Сказания Петра Могилы о чудесных и замечательных явлениях в Церкви Православной (Южно-русской, молдо-влахийской и греческой). Архив Юго-Западной России. Киев, 1877. Ч. 1. Т. 7. С. 49–132.
  9. Сумцов Н. Ф. С. А. Чернявская. Современная малорусская этнография Н. Ф. Сумцова. Киев, 1897. Ч. 2. С. 22–24.
  10. Толстой Н. И. Вино. Славянские древности. Этнолингвистический словарь: в 5 т. / РАН. Ин‑т славяновед. и балканистики ; под. ред. Н. И. Толстого. Москва : Международные отношения, 1995. Т. 1 : А–Г. С. 373–374.
  11. Требник Митрополита Петра Могили : [у 2 т.] Репр. видання. Київ : Інформаційно-видавничий центр Української Православної Церкви, 2011. Т. 2. 816 с.
  12. Чернявская С. А. Обряды и песни села Бело­зерки Херсонской губернии / записанные Софией Андреевной Чернявской. Сборник Харьковского историко-филологического общества. 1893. Т. 5. С. 82–166.
  13. Эварницкий Д. И. Малороссийские народные песни, собранные в 1878–1905 гг. Екатеринослав : Типография губернского земства, 1906. ХL + 772 с.

The texts are available under the terms of the Creative Commons
international license CC BY-NC-ND 4.0
© ІМФЕ