Автор
Дмитренко Алла
кандидат історичних наук, доцент кафедри документознавства і музейної справи Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки
Способи покарання бджолодерів у звичаєвому праві населення Правобережного Полісся
Анотація
На основі польових етнографічних матеріалів, зібраних у ході історико-етнографічних експедицій Державного наукового центру захисту культурної спадщини від техногенних катастроф (2005–2013 рр.), та архівних матеріалів висвітлено роль такого етнокультурного явища, як бджолодерство, що супроводжувало заняття бджільництвом на всіх етапах його розвитку, зберігшись до сьогодні. Особливого розвитку бджолодерство набуває в періоди воєн та в часи соціальної нестабільності. Показано поширеність бджолодерства в роки Другої світової війни. Мед крадуть як доволі дорогий і не всім доступний продукт харчування та з метою отримання прибутку від його продажу. Виокремлено кілька груп бджолодерів: люди, схильні до крадіжок взагалі; діти і підлітки, які хочуть скуштувати солодкого продукту; випадкові люди. Названо основні способи бджолодерства. У лісовому бджільництві – це випалювання бортей і колод, заливання їх водою та скидання з дерев. У домашньому бджільництві – крадіжка рамок, рідше – вуликів.
Показано ставлення до бджолодерів у традиційному і сучасному суспільстві. Розглядаються звичаєві норми покарання бджолодерів, пов’язані з насиллям та осудом громади, які втілювалися в різних формах. Відзначається, що одним з найдавніших у звичаєвому праві українців було покарання бджолодерів «на смерть», що спричинене важливістю заняття бджільництвом у давні часи та захистом прав власності. Зафіксовані такі способи покарання бджолодерів «на смерть»: розрізування живота на місці злочину; побиття до смерті палицею; стрільба з вогнепальної зброї та ін. Висвітлені способи завдання каліцтва людям, які видирали бджіл: стрибання з бортного дерева, що призводило до фізичних травм, а іноді й смерті; відрубування пальців; биття по п’ятах через дошку, що врешті також могло призвести до смерті та ін. Проаналізовані магічні дії, спрямовані на покарання бджолодерів, що в результаті мали спричинити смерть: кидання частин борті чи колодного вулика, з якими контактував злодій, у труну чи могилу; запалювання свічки з двох боків перед образами у церкві та ін. Висвітлені форми громадського осуду бджолодерів: зневажання, висміювання, «водіння селом».
Ключові слова
традиційна культура, бджільництво, звичаєве право, Правобережне Полісся України.
Список використаних джерел
- Архівні наукові фонди рукописів та фонозаписів Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України (далі – АНФРФ ІМФЕ). Ф. 15-3. Од. зб. 150.
- АНФРФ ІМФЕ. Ф. 15-3. Од. зб. 156.
- АНФРФ ІМФЕ. Ф. 15-3. Од. зб. 158.
- Адер Р. Кто ворует пчёл: в США похищают сотни ульев в год на миллионы долларов. URL : https://secretmag.ru/trends/whatsup/kto-voruet-pchyol-zachem-v-ssha-pohishayut-sotni-ulev-v-god.htm.
- В Светлогорском районе мужчина украл около 10 кг меда из ульев. URL : https://gomel.today/svetlogorsk-354/.
- Включення до Національного переліку нематеріальної культурної спадщини України нових елементів. Національна комісія у справах ЮНЕСКО. Бюлетень. 2018. Вип. 10. С. 7–12.
- Гаврон А. У пенсионера украли дюжину рамок с медом на круглую сумму. URL : https://minsknews.by/u-pensionera-ukrali-dyuzhinu-ramok-s-medom-na-krugluyu-summu/.
- Дмитренко А. Традиційні способи покарання бджолодерів на Правобережному Поліссі України. Проблеми збереження і популяризація культурної спадщини: виклики та можливості. Зб. доповідей Другої міжнародної науково-практичної конференції у Музеї народної архітектури і побуту у Львові імені Климентія Шептицького, 18–19 квітня 2018 року. Львів, 2018. С. 51–58.
- Житель Башкирии разорил улей ради закуски. URL : https://lenta.ru/news/2017/10/20/honey/.
- Історичні відомості Підлубівської сільської ради. URL : http://pidluby.rada.org.ua/istoriya-21–30–01–17–09–2016/.
- Калашникова Е. Смерть из-за меда? URL : http://gazeta-n1.ru/archive/2017/21/51240/.
- Ковалев И. И. Живая летопись волынского пасечничества. Житомир, 1916. 40 с.
- Кража ульев в Австралии и Новой Зеландии. URL : http://24medok.ru/krazha-ulev-v-avstralii-i-novoj-zelandii/.
- Куліш Н. У Народицькому районі поліція викрила «пасічника», ласого до чужого меду. URL : http://chernyakhiv.org.ua/novyny-narodychiv/u-narodytskomu-rajoni-politsiya-vykryla-pasichnyka-lasoho-do-chuzhoho-medu/.
- Лебедь К. Полицейские нашли жителя Мордовии, который позарился на чужой мед. URL : https://pg13.ru/news/16374.
- Малєнков Б. Бортництво на Поліссі. URL : http://ukrainaincognita.com/en/node/5430.
- Національний перелік елементів нематеріальної культурної спадщини України. URL : https://demcult.org/golovna/nacionalniy-perelik/.
- Правда Ярославичів. URL : https://uk.wikipedia.org/wiki/Правда Ярославичів.
- Суперсон Ю. В. Генезис законодавства України у сфері бджільництва. URL : http://pravoznavec.com.ua/period/article/27373/%DE.
- Україна – медова країна. URL : http://ukraina-medova.weebly.com/1030108910901086108811101103–107310761078111010831100108510801094109010741072.html.
- Федоренко С. «Солодка» історія. URL : http://propozitsiya.com/solodka-istoriya.
- Юркова О. Старовинне ремесло – у переліку нематеріальної культурної спадщини. URL : http://www.golos.com.ua/article/315235.
- Ястребов О. «Руська Правда»: перший кодекс законів на Русі. URL : https://day.kyiv.ua/uk/article/ukrayina-incognita/ruska-pravda-pershiy-kodeks-zakoniv-na-rusi.