Повернутись до журналу2021 рік №2

Закарпатська школа живопису та «повернення до модернізму» в українському мистецтві 1960‑х років

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Скляренко Галина
Стор.:
46–53
УДК:
75.03.037(477.87)“1960”
DOI:
https://doi.org/10.15407/nte2021.01.046
Бібліографічний опис:
Скляренко, Г. (2021) Закарпатська школа живопису та «повернення до модернізму» в українському мистецтві 1960 х років. Народна творчість та етнологія, 1 (389), 46–53.

Автор

Скляренко Галина

кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтв Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України.

 

Закарпатська школа живопису та «повернення до модернізму» в українському мистецтві 1960‑х років

 

Анотація

Показовою тенденцією кінця 1950 – 1960‑х років – першого післясталінського десятиліття – стала лібералізація культурно-суспільного життя, що позначилася в мистецтві зверненням (хоча й украй обмеженим) до західного та вітчизняного дорадянського художнього досвідів, викреслених з актуального творчого простору радянського малярства в 1930-х – на початку 1950‑х років. Важливу роль у творчому оновленні відіграла закарпатська школа живопису, яка з другої половини 1940‑х років долучилася до загальноукраїнського контексту. Збережені в ній традиції європейського модернізму, пропущені крізь призму естетики народного мистецтва, стали джерелом збагачення образно-пластичної мови живопису, вплинули на його розвиток.

 

Ключові слова

закарпатська школа живопису, модернізм, радянське мистецтво.

 

Список використаних джерел

  1. Бако Л. Розгромити охвістя космополітів у Закарпатті. Закарпатська правда. 1949. 23 березня.
  2. Выставка произведений художников Закар­патья. Живопись. Графика. Скульптура. Москва : СХ СССР, 1956. 9 с.
  3. Герасимов С. Украинские художники на Всесоюзной выставке. Правда Украины. 1946. 1 июня.
  4. Дмитриева Н. К вопросу о современном стиле в живописи. Творчество. Москва, 1958. № 6. С. 9–12.
  5. Доклад т. Ф. Ф. Манайло о творческой деятельности художников Закарпатья на обсуждении 5‑й областной выставки работ художников Закарпатья. 1951 р. Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України (далі – ЦДАМЛМ України), ф. 581, оп. 1, од. зб. 232, 26 арк.
  6. Ерделі А. ІМЕН. Літературні твори, щоденники, думки. Ужгород : Видавництво Олександри Гаркуші, 2012. 440 с.
  7. Островський Г. Образотворче мистецтво Закарпаття. Київ : Мистецтво, 1975. 200 с.
  8. Поліщук Я. Міфологічний горизонт українського модернізму. Івано-Франківськ : Лілея‑НВ, 2002. 392 с.
  9. Сирохман М. Павло Бедзір. Графіка – живопис. Альбом. Ужгород : Видавництво Олександри Гаркуші. 2018. 148 с.
  10. Стенограмма ІХ пленума Союза Советских художников Украинской СССР. 27–29 сентября. 1951 г. ЦДАМЛМ України, ф. 581, оп. 1, спр. 213. 163 арк.
  11. Стенограмма обсуждения выставки произведений художников Закарпатья 21 июня 1956 года. Москва. ЦДАМЛМ України, ф. 581, оп. 1, 76 арк.
  12. Стенограмма обсуждения выставки произведе­ний худож­ников Закарпатья. 25 января 1956 г. Киев. ЦДАМЛМ України, ф. 581, оп. 1, 61 арк.
  13. Стенограмма от 11 апреля 1962 года обсуждения выставки картин Ф. Манайло. ЦДАМЛМ України, ф. 581, оп. 1, спр. 1022. 59 арк.
  14. Стенограмма VІІ пленума Союза советских художников Украины. 26–28 мая. 1950 г. ЦДАМЛМ України, ф. 581, оп. 1, спр. 53. 300 арк.
  15. Татьяна Яблонская: о себе. 24 июня 2005. URL : http://gazeta.zn.ua/SOCIETY/tatyana_yablonskaya_o_sebe.html.)
  16. Яблонская Т. У живого источника. Творчество. Москва, 1968. № 1. С. 7.
 

The texts are available under the terms of the Creative Commons
international license CC BY-NC-ND 4.0
© ІМФЕ