Повернутись до журналу2021 рік №3

Українська шкільна різдвяна драма ХVІІ-ХVІІІ ст. і ляльковий театр вертеп: проблема адаптації та інтерпретації музичного чинника

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Корній Лідія
Стор.:
5-14
УДК:
792.97:78](477)”16/17”
DOI:
https://doi.org/10.15407/nte2021.02.005
Бібліографічний опис:
Корній, Л. (2021) Українська шкільна різдвяна драма ХVІІ-ХVІІІ ст. і ляльковий театр вертеп: проблема адаптації та інтерпретації музичного чинника. Народна творчість та етнологія, 2 (390), 5–14.

Автор

Корній Лідія

доктор мистецтвознавства, професор, провідний науковий співробітник відділу екранно-сценічного мистецтва та культурології ІМФЕ ім. М. Т. Рильського

 

Українська шкільна різдвяна драма ХVІІ-ХVІІІ ст. і ляльковий театр вертеп: проблема адаптації та інтерпретації музичного чинника

 

Анотація

У статті йдеться про те, що українське мистецтво бароко розшарувалося на високий, середній та низовий стильові рівні. Проблема зв’язку між різними стильовими рівнями українського музичного бароко ще не привернула належної уваги дослідників. У розвідці розглядаються впливи української шкільної різдвяної драми ХVІІ–ХVІІІ ст. на ляльковий театр вертеп. Наголошується, що вперше проводиться порівняння цих двох видів театрального мистецтва з погляду використання в них музичного чинника. Установлено, що 1‑ша дія вертепу пов’язана з високим стилем української різдвяної шкільної драми. Це розкрито на основі аналізу драматургічних функцій Хору в шкільній драмі та вертепі. Хор у цих видовищах брав активну участь у розкритті різдвяного сюжету, виконував роль персонажа. Спільним для них був жанр духовного канта із силабічним віршуванням. Попри схожості з високим стилем шкільної драми, вертеп був новим театральним жанром, який відносимо до середнього стильового рівня. Орієнтуючись на народне середовище, автори вертепу дохідливо доносили до широкого глядача сакральний сюжет. Відзначається, що в 2‑й дії вертепу були адаптовані інтермедії шкільних драм, які представляли низовий стильовий рівень бароко. У цій дії на перший план виходила сміхова лінія, музичний компонент позначений впливами українського музичного фольклору з перевагою танцювального. Взаємодія фольклору з низовим варіантом бароко мала великий потенціал для подальшого розвитку українського національного театру. Завдяки тому, що музика була невід’ємною частиною лялькового вертепу й відігравала важливу драматургічну функцію, це театральне видовище, як і деякі шкільні драми, мало ознаки жанру «драма з музикою». Отже, шкільна драма і вертеп створювали підґрунтя, на якому в ХІХ ст. виникла українська драматургія зі значною роллю в ній музичного чинника, що по суті була «драмою з музикою».

 

Ключові слова

вертеп, шкільна драма, інтермедії, канти, адаптація, спів Хору, стильові рівні бароко.

 

Джерела та література

  1. Акты и документы, относящиеся к истории Киевской духовной академии. Отдел. ІІ (1791–1795) / авт. введ. примеч. Н. И. Петрова. Т. 4. Киев : Тип. И. И. Чоколова, 1907. ХХХV + 393 с.
  2. Архив Юго-Западной России : в 37 т. Т. 11. Ч. 1 : Акты, относящиеся к истории Львовского Ставропигийского братства (1586–1881 гг.). Киев : Унив. тип., 1904. 772 с.
  3. Галаган Г. Малорусский вертеп. Киевская старина : исторический журнал. Київ : Тип. Г. Т. Корчак-Новицкого, 1882. Т. 4. Кн. 10: Октябрь. С. 1–38.
  4. Григорій Сковорода. Сад Божественних пісень. Повна академічна збірка творів під редакцією проф. Леоніда Ушкалова. Едмонд ; Торонто : Вид‑во Канадського інституту українських студій. Харків : Майдан, 2011. С. 51–85.
  5. Євангелія від Св. Луки. Біблія, або Книги Святого письма Старого й Нового заповіту. Київ : Українське біблійне товариство, 1992. С. 70–112.
  6. Корній Л. П. Українська шкільна драма і духовна музика ХVІІ – першої половини ХVІІІ ст. / Ін‑т укр. археографії. Київ, 1993. 184 c.
  7. Корній Л. Історія української музики (друга половина ХVІІІ ст.). Ч. 2. Київ ; Харків ; Нью-Йорк : Вид‑во М. П. Коць, 1998.
  8. Марковський Є. Український вертеп. Розвідки й тексти : у 4 вип. Київ : ВУАН, 1929. Вип. 1. 202 с.
  9. Марковський Є. Український вертеп. Розвідки й тексти. Нотний додаток. Ноти з рукопису Українського театрального музею. Київ : ВУАН, 1929. С. 1–40.
  10. Махновець Є. Вертепна драма. Історія української літератури : у 8 т. Київ : Наукова думка, 1967. Т. 2. С. 81–88.
  11. Обычаи, поверья, кухня и напитки малороссиян / извлечено из нынешнего народного быта и составлено Николаем Маркевичем. Репринтное воспроизведение издания 1860 года. Киев : Добровольное общество любителей книги УССР, 1991.
  12. Петров М. І. Київська Академія. Записки історико-філологічного відділу УАН. 1919. Кн. 1. С. 3–17.
  13. Софронова Л. А. Старинный украинский театр. Москва : РОССПЭН, 1996. 327 с.
  14. Сулима М. Вертепна драма. Історія української літератури : у 12 т. Київ : Наукова думка, 2014. Т. 2. C. 704–711.
  15. Українські інтермедії ХVІІ–ХVІІІ ст. / вступ. стаття і відповідальна редакція М. К. Гудзія ; підготовка тексту Л. Є. Махновця. Київ : АН УРСР, 1960. 238 с.
  16. Федас Й. Ю. Український народний вертеп (у дослідженнях ХІХ–ХХ ст.). Київ : Наукова думка, 1987. 183 c.
  17. Хрестоматія дожовтневої української музики / упоряд. та коментарі О. Я. Шреєр-Ткаченко. Київ : Музична Україна, 1974. С. 101–126.

The texts are available under the terms of the Creative Commons
international license CC BY-NC-ND 4.0
© ІМФЕ