Повернутись до журналу

Традиційна культура як основа творчого феномену Івана Миколайчука

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Меленчук Ольга
Стор.:
88–93
Бібліографічний опис:
Меленчук, О. (2021) Традиційна культура як основа творчого феномену Івана Миколайчука. Народна творчість та етнологія, 4 (392), 88–93.

Автор

Меленчук Ольга

кандидатка філологічних наук, асистентка кафедри української літератури Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича

 

Традиційна культура як основа творчого феномену Івана Миколайчука

 

Анотація

У статті зроблено акцент на проблемі побутування народної традиційної культури у кінотворчості режисера, актора і сценариста І. Миколайчука. На основі біографічних даних та проаналізованих кіномистецьких робіт І. Миколайчука, зокрема детального огляду фільмів під його режисурою – «Вавілон ХХ» (1979), «Така пізня, така тепла осінь» (1981), кінострічок за сценаріями митця, зокрема «Білий птах з чорною ознакою» (1971) та на основі зіграних численних ролей докладніше простежено і узагальнено особливості використання фольклорно-етнографічних матеріалів, їхнє змістовно-смислове наповнення.

У  кінофільмах «Вавілон ХХ», «Така пізня, така тепла осінь», «Білий птах з чорною ознакою» наявне сплетіння уснопоетичної творчості, образотворчого, музичного, хореографічного елементів народного мистецтва з багатою етнографічною спадщиною українського народу. У зазначених кінострічках простежено важливі складові частини духовно-практичної діяльності та звичаєво-побутової культури українців. А це багатство та різнобарвність гуцульського вбрання, нагрудні жіночі прикраси, ткані килими, різьблені тарелі, вишивані рушники, писані на дереві ікони, картини народного мистецтва, предмети побуту, зброї, архітектурні споруди, побут народної житлової архітектури, звичаї, обряди – усе, що нині складає нематеріальну культурну спадщину й вказує на багату духовно-практичну діяльність українців, їхнє особливе світосприймання.

Важливу роль у кінофільмах за участю І. Миколайчука, що розкривають мистецький задум творця кінокартин, відіграє художня образність та символи. Орнітологічні образи-символи лелек, журавлів, лебедів; зооморфні (цап, кінь, лоша, віл, кіт, пес тощо) пояснюють не лише назву кінострічки, а й створюють своєрідний підсилювальний ефект. Також широко представлена обрядово-звичаєва традиція (елементи Святого вечора, Водохреща, весілля, похорону, маланкування).

З погляду сьогодення кожна творча робота кінорежисера і сценариста І. Миколайчука є справжнім кіношедевром, що занурює глядача у світ української народної культури, представленої багатим фольклорним та етнографічним матеріалом.

 

Ключові слова

митець, кінофільм, автентичний, фольклорний, етнографія, побут, традиції.

 

Джерела та література

  1. Брюховецька Л. Іван Миколайчук. Київ : КМ Академія, 2004. 272 с.
  2. Войтович В. Антологія українського міфу: Тотемічні міфи : у 3 т. Т. 2 / Зібрав та упоряд. В. Войтович. Тернопіль : Навчальна книга – «Богдан», 2006. 608 с.
  3. Корогодський Р. Брама світла: Шістдесятники / упоряд. М. Коцюбинська, Н. Кучер, О. Сінченко. Львів : Видавництво Українського Католицького Університету, 2009. 656 с.
  4. Лазарук М. Чорторийські марева-видіння : роман у новелах. Чернівці : Друк Арт, 2019. 208 с.
  5. Павличко Д. Спогади. Київ : Ярославів Вал, 2017. Т. 3. 496 с.
  6. Степаненко К. Фольклорні традиції в українському кінематографі 1960–2010‑х років : дис. ... канд. мистецтвознавства : 26.00.01 / Київський національний університет культури і мистецтв. Київ, 2021. 189 с.
  7. Фільм «Білий птах з чорною ознакою». URL : https://megogo.net/ua/view/12921-biliy-ptah-z-chornoyu-oznakoyu.html. (Дата звернення: 12.06.2021).
  8. Фільм «Вавілон ХХ». URL : https://megogo.net/ua/view/13028-vavilon-xx.html. (Дата звернення: 12.06.2021).
  9. Фільм «Така тепла, така пізня осінь». URL : https://megogo.net/ua/view/17404-taka-piznya-taka-tepla-osin.html. (Дата звернення: 12.06.2021).

The texts are available under the terms of the Creative Commons
international license CC BY-NC-ND 4.0
© ІМФЕ