Повернутись до журналу2024 рік №2

Жанрово-стилістичні особливості українського ігрового кінематографа періоду незалежності

Читати публікаціюЧитати публікаціюЗавантажити публікацію
Автори публікації:
Супрун-Живодрова Анастасія
Стор.:
75–87
УДК:
791.22(477)“1991/2022”
DOI:
https://doi.org/10.15407/nte2024.01.075
Бібліографічний опис:
Супрун-Живодрова, А. (2024) Жанрово-стилістичні особливості українського ігрового кінематографа періоду незалежності. Народна творчість та етнологія, 1 (401), 75–87.
Надійшло:
13.11.2023
Рекомендовано до друку:
04.03.2024

Автор

Супрун-Живодрова Анастасія

аспірантка Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, режисер та продюсер кіно і ТБ (Київ, Україна).

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-1633-6417

 

Жанрово-стилістичні особливості українського ігрового кінематографа періоду незалежності

 

Анотація

Стаття присвячена визначенню жанрово-стилістичних особливостей вироблених в Україні ігрових повнометражних фільмів упродовж 1991–2022 років. За допомогою аналізу теоретичних праць із кінознавства, жанрової теорії, семіології та історії кіно пропонується визначення поняття «жанру» як сукупності повторювальних синтаксично-семантичних стуктур, окреслюються основні зв’язки жанру із соціокультурним та історичним контекстом. Зокрема, проаналізувавши 949 аудіовізуальних проєктів із «Бази національних фільмів України», які були створені за роки незалежності, виявлено, що найбільша кількість вироблених аудіовізуальних творів припадає на ігровий вид кінематографа. За жанрово-тематичним спрямуванням ігрового кінематографа виокремлено присутність синтаксично-семантичних структур 46 жанрів. Доведено, що найпопулярнішим із них у виробництві є драма – 25 % від загальної кількості ігрових кінострічок. Такий відсоток є значною перевагою над присутністю інших жанрів. Аналіз даних з бокс-офісу кінотеатрального прокату в Україні за 2020 рік виявив розбіжності між кількістю вироблених кінострічок певного жанрово-тематичного спрямування та вподобаннями українських глядачів. Отже, спростовано припущення, що переважання певних жанрів у виробництві українського аудіовізуального мистецтва відображає культурні потреби українців. Також таке порівняння спростувало твердження про те, що відсутність певних жанрів в українському медіапросторі свідчить про чужорідність наративної конструкції таких фільмів до культурних особливостей українців, адже до п’ятірки лідерів глядацьких вподобань входить, наприклад, жанр жахів, який в українському виробництві присутній мінімально. Результати дослідження мають теоретичне та практичне значення для кіновиробництва в Україні, а також формують дослідницьку нішу для подальшого вивчення розвитку кожного окремого жанру, що присутній в українському аудіовізуальному мистецтві років незалежності.

 

Ключові слова

жанр, аудіовізуальне мистецтво, жанрове кіно, українське кіно, жанрова система, ігрове кіно, драма, статистичне дослідження.

 

Джерела та література

  1. База національних фільмів України. Державне агентство України з питань кіно. 2021. URL : https://usfa.gov.ua/movie-catalog.
  2. Ефимов Э. М. Замысел – фильм – зритель. Москва : Искусство, 1987. 270 с.
  3. Жанры кино : сб. ст. НИИ теории и истории кино / ред. В. И. Фомин. Москва : Искусство, 1979. 319 с.
  4. Зінич С. Г. Кіномистецтво соціалістичного реалізму. Тенденції. Пошуки. Проблеми. Київ : Мистецтво, 1984. 102 с.
  5. Капельгородська Н. М. Сучасний пригодницький фільм. Київ : Наукова думка, 1984. 184 с.
  6. Кульчинська Л. Смислоутворення в кінематографі: жанрові механізми. Київ : НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2016. 144 с.
  7. Порошенко заявив, що держава має підтримувати патріотичні фільми, а не фільми жахів. Детектор медіа. 2017. URL : https://detector.media/infospace/article/129695/2017-09-07-poroshenko-zayavyv-shcho-derzhava-maie-pidtrymuvaty-patriotychni-filmy-a-ne-filmy-zhakhiv/.
  8. Сидоренко Б. Ужасам здесь не место. Фильмы каких жанров предпочли украинцы в 2020 году. Media Business Reports. 2021. URL : https://mbr.com.ua/ru/news/ukraine/4369-zanrovy-e-predpocteniya-ukraincev-v-kinoprokate-2020-goda.
  9. Филлипс Л., Йоргенсен М. В. Дискурс-анализ: теория и метод. Харьков : Гуманитарный центр, 2004. 336 с.
  10. Altman R. Film / Genre. Lnd. : BFI Publishing, 2000. 246 p. DOI: https://doi.org/10.5040/9781838710491
  11. Cohen R. History and Genre. New Literary History. 1986. Vol. 17 (2), pp. 203–218. DOI: https://doi.org/10.2307/468885
  12. Kaminsky S. M. American Televisual Genres. Chicago : Nelson-Hall, 1986. 288 p.
  13. Nichols B. Introduction to Documentary. Indiana University Press, USA, 1984. 128 p.
  14. Netflix: Ukranian movies. Netflix. 2023. URL : https://www.netflix.com/browse/m/genre/81673891.

The texts are available under the terms of the Creative Commons
international license CC BY-NC-ND 4.0
© ІМФЕ